TjoBre

Har inte vart hemma speciellt mycket, eller varje dag då, men har mest sovit om man säger så. Förra veckan började med skola, samma sak som alltid, läxor varje dag. I tisdags kom ett paket från familjen i Sverige, MASSOR AV SVENSKT GODIS!!! Lite glad jag vart, och sen min miniräknare så nu kommer jag inte ha allt för svårt att följa med på lektionerna längre.
På onsdagen var det photoday, så alla skippade sina joggingshorts, tofflor, hoodies och andra sportkläder, och klädde sig som "vanliga" människor. Vart possitiv överaskad på tjejsidan må jag säga, hehehe. 
 
Torsdag var gameday på JV, så var kvar i skolan en stund på några från laget. Dom ställde alla möjliga frågor om Sverige, och hur som helst kom vi in på religion. Skrev ett inlägg i våran facebookgrupp så är för slö för att skriva allt igen, så kopierar allt istället.
 
"I fredags efter skolan så var jag kvar med några från laget och vi typ pratade om Sverige, så frågar en utav killarna vilken religion jag tillhör. Vet att Explorius har berättat att man ska försöka att inte diskutera religion, men han började ju faktiskt så jag fortsatte.

Berättade att jag inte riktigt tillhörde någon religion, jag vart döpt i en kyrka och det är ungefär den enda tiden jag har tillbringat i en kyrka. Så dom började ställa mig alla möjliga frågor och en var hur jag tror att vi kom till. Jag berättade att jag tror att bigbang skapade jorden, även om det är väldigt svårt att förstå att något exploderar från ingenting, och sen har evolutionen skapat andra djur som skapade andra som skapade oss. 

Dom flesta, inte alla, men dom flesta hade redan hört om min teori men tvivlade stark på att något kunde skapas från ingenting, det är ju omöjligt. Tror inte dom har tänkt alldeles för mycket på deras historia, för dom menade på att någon bara kom från ingenstans, skapade universum och sen jorden från ingenting, och sen alla träd, människor, vatten och allt det vi har nu... -.- Dom kunde inte riktigt se vart jag försökte komma när jag berättade att båda historierna låter väldigt konstigt, och vi har ju inte riktigt några bevis som bevisar någon utav teorierna. Dom menade på att jag hade fel, jag kunde ju bara läsa bibeln om jag inte trodde på dom. Gjorde en facepalm i min hjärna och drog klassikern och frågade om min spider-man tidning hemma på rummet är ett bevis för att han finns. 

Dom gillade inte riktigt min jämförelse, för jag hade bara läst i en tidning om spider-man. Gud har dom hört från sina föräldrar som har hört från sina föräldrar som har hört från sina föräldrar att man måste tro på gud, så är det bara. Visste vid det här laget att vad jag än sa så skulle jag ändå inte vinna. Men ville ändå höra lite till om hur dom tänkte, så jag frågade dom en simpel fråga, vad är 1+1? Dom svarade 2 och jag frågade hur dom kunde veta det? Jo för dom hade lärt sig det i skolan. Sa att tänk om det läraren sa var fel? Tänk om det egentligen är 3, och det som alla har berättat vidare genom alla dessa år faktiskt är fel? Dom tittade på mig och jag trodde för en sekund att jag hade fått dom att tänka som mig, men när ena killen sa att det låter ju jätte konstigt, alla vet ju att om du har ett äpple, och du får ett till så har du nu två. Som om det skulle kunna finnas ett osynligt äpple där som du också kan räkna eller? (Ville berätta att dom faktiskt tror på någon osynlig dom med, men orkade inte prata mer)"
 
Själv tycker jag det var super coolt att få höra deras syn på världen, alla dessa historier om folk som blivit återupplivade, folk som pratat med gud osv. För mig som inte står på den sidan av världen, så var det helt otroligt hur folk faktiskt kan tro på något sånt, även om vetenskap också är rätt komplicerad egentligen och mest logiskt för mig. Så på något sätt vart jag typ fascinerad av det dom sa.
 
Men sen var det iaf matchdags, fick spela rätt mycket, men det är ju vårat JV team. Och när vi startade att hamna efter i poäng, så pallade jag inte spela mer. Hahah, våra safety och corners, är så små och springer så sjukt sakta, och jag har lärt mig mer på 2 veckor än vad dom har på 1 år... Men vi förlorade tillslut med 21-7, men jag fick träna på kicka lite extra och med lite mer press på mig. Gick rätt bra (om ni har mig på facebook så kan ni se två videos från matchen. 
(Jag är den som är i luften)
 
Fredag var det matchdags med varsity laget. Även som vi inte kommer få spela, så måste vi klä på oss alla pads och sånt. Frågade coach om jag verkligen var tvungen, och han sa att tänk om coach ville att jag skulle spela, då var det ju inte kul att stå där non-dressed. Och tur var det, för jag fick faktiskt spela :D:D:D:D:D vi ledde med 61-24 när 3de quartern var över. Så jag fick komma in och spela dom sista 7 spelen. Vi körde tyvärr aldrig några pass spel, så fick inte chansen att göra touchdown, även om jag kanske inte hade klarat det heller. Men fick blocka, fast allra bäst var att jag fick spela, I VARSITY HIGH SCHOOL FOOTBALL!. Var typ mitt mål när jag började, för att spela varsity är inte det enklaste. Dom flesta i laget har ju liksom spelat i minst 5 år. Så när jag klev in på planen så började dom skrika "John" "John" "John" i laget och kände mig rätt bra för en stund, även om jag bara sprang rakt fram och blockerade han framför mig. hahah.
 
Men efter matchen åkte vi bussen hem med laget. Jag åkte med Kegan och Randall till applebeas där det var några andra från laget och andra randoms som jag inte kände. När Kegan presenterade mig för dom andra så var det typ, "Guys, this is John", och alla killar typ "okej, tjo", alla tjejer, "Hi!" "He is from Sweden" Alla, "WOW, THAT IS SO COOL!" Så började alla frågor igen, har ni mcdonalds, pratar ni tyska, är det kallt, har ni bilar, har ni facebook osv. Ogillar det inte alls, är bara kul att få uppmärksamhet :) 
 
I lördags firade vi Levi's och Brandons födelsedag en helg förtidigt, för nästa helg så har Brandon fullt upp. Så jag, Brandon, Levi och Aston (Levis kompis) åkte till fort wayne och spelade lasertag, klättrade klättervägg, körde go-cart, spelade minigolf och spelade på sånna maskiner så kunde man vinna tickets som man sen löste in till vinster. Var en riktigt kul dag och var den första riktiga helg aktiviteten jag gjort här. 
 
Igår var det möte i Huntington med min Area Rep, hon är den som placerade mig och den jag kan fråga om jag har några frågor som har med utbytesprogramet att göra, men det var jag och 13 andra studenter. Dom flesta var från Asien, några från Sydamerika och sen jag, max från tyskland och två tjejer från belgien. Så vi gick igenom reglerna, det här var typ 6 gången jag hörde dom. Fick reda på lite info om att vi kommer åka på olika resor med ISE som är min organisation här i USA. Lät riktigt kul så får se om jag är ledig och kan göra det. För ska göra någon sport varje semester här, för nu football, sen kanske simning eller basket. Och på våren ska jag göra track, eller vill spela baseball, men alla säger att jag är så snabb och borde göra track för jag skulle kunna lycka riktigt bra. Så det får nu bli det.
 
Och idag har jag inte gjort mycket mer än skola, och sen på träningen så gick vi igenom filmen från förra matchen, tittade vad som gjordes fel, och sen gick vi igenom film på hur nästa lag vi möter kommer spela, hur vi ska ta oss igenom deras försvar osv. 

Så nu har ni fått min vecka i ett inlägg, blev rätt långt. Men menar att om ni kom så långt att ni läste det här så var det tydligen någon som orkade läsa igenom det :D Och till er som kommenterar, haha trodde aldrig jag skulle säga det men det är faktiskt väldigt kul att läsa era kommentarer, får mig att vilja blogga. 
 
Men ska gå och lägga mig nu, tiden här är 21.36.
 
Peace Out 
- Jonathan

Kommentarer
Postat av: Fredrik Branting

Älskar när du bloggar <3

2012-08-29 @ 14:45:04
URL: http://FredrikBranting.blogg.se
Postat av: Lotta

Det är ju superkul att läsa hur du har det!
Kul att Annett skriver innehållsdeklarationen på svenska när det står "skriv på engelska eller franska" :)
Vad är Track?

2012-08-29 @ 21:24:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0